Palaa takaisin etusivulle
Ladataan Tapahtumat

« Kaikki Tapahtumat

  • Tämä tapahtuma on mennyt.

Lapset puheeksi –menetelmäkoulutus perusopetuksen henkilöstölle 1/3

5.05.

  • « Vuorovaikutuksen ja osallisuuden johtaminen -verkkokoulutus, jakso 3
  • Teemalliset webinaarit (OPH) / Sairaalaopetus ja sairaalaopetuksen konsultaatiopalvelu sekä monialainen yhteistyö »

Lapset puheeksi – menetelmä on lapsen kehityksen tukemiseen kehitetty työmenetelmä, joka perustuu tietoon lasta suojaavista tekijöistä ja pärjäävyydestä. Kyseessä on lokikirjaan pohjautuva strukturoitu työmenetelmä.

Lapset puheeksi -työtä tehdään monenlaisissa työpisteissä: varhaiskasvatuksessa, koulussa ja lasten-, nuorten ja aikuisten palveluissa.

Lapset puheeksi -menetelmäkoulutus antaa pätevyyden itsenäisesti toteuttaa Lapset puheeksi –keskustelun ja –neuvonpidon.

  • Ensimmäisen koulutuspäivän aikana opiskelijat tutustuvat Lapset puheeksi -työn teoreettisiin lähtökohtiin ja Lapset puheeksi –keskustelun kulkuun.
  • Toisen koulutuspäivän aikana opiskelijat työstävät menetelmätyönohjauksessa käytyjä Lapset puheeksi –keskusteluja ja opiskellaan Lapset puheeksi –neuvonpitoa.
  • Kolmantena päivänä jatketaan Lapset puheeksi -keskustelujen ja -neuvonpitojen menetelmätyönohjaukset.

Pätevöityäkseen osallistujan on toteutettava kaksi Lapset puheeksi –menetelmää (toiseen liittyy myös Lp neuvonpito), josta toinen tuodaan yhteiseen menetelmätyön-ohjaukseen ja toisesta tehdään kirjallinen kuvaus/raportti.

Mikkelin opiskeluhuollon ohjausryhmä on tehnyt periaatepäätöksen, että Lapset puheeksi -menetelmää käytetään varhaiskasvatuksessa ja perusopetuksessa. Lapset puheeksi- keskustelu on osa Läsnäolon tuen mallia ja siksi tärkeä työväline kaikille opettajille.  Keskustelu tukee lasten kehitystä etenkin, kun lapsen elämäntilanteeseen liittyy vaikeuksia, mutta sopii erinomaisesti tutustumisvälineeksi ja oppilaan vahvuuksien tunnistamiseksi eli kodin ja koulun yhteistyön välineeksi riippumatta siitä, onko oppilaan osalta havaittu huolia vai ei. Lisätietoa Lapset puheeksi –kokonaisuudesta: Lapset puheeksi

Lapset puheeksi -manuaali kouluun ja varhaiskasvatukseen, sisältää taustateoria-osuuden ja lokikirjan. Ala- ja yläkouluille oma: https://mieli.fi/fi/kirjat/lapset-puheeksi-lokikirjatMenetelmä tukee tutkitusti vanhemmuutta, lapsiperheiden hyvinvointia, uutta opetussuunnitelmaa ja opettajaa omassa työssään. Menetelmä sopii hyvin tutustumiskeskustelujen/vanhempainvarttien vaihtoehdoksi, arviointikeskustelujen tueksi ja osaksi tasavertaista kodin ja koulun yhteistyötä.

Kenelle
Lukuvuoden 2025-2026 1. luokkien luokanopettajat ja erityisluokanopettajat sekä 7. luokan ryhmänohjaajat/ erityisluokanopettajat sekä muut,opettajat, joilla koulutusta ei ole. Koulutus tapahtuu työajalla ja sijaiskustannukset maksetaan. Jos koulutus puuttuu, opettaja on velvoitettu osallistumaan koulutukseen.

Aika ja paikka
ma 5.5, ke 24.9 ja to 6.11.2025,

Ilmoittautuminen
ilmoittaudu OSSissa 30.4.2025 mennessä. (Huom! Ilmoittaudu erikseen kaikkiin kolmeen päivään).

Koulutuspaikka on Kulttuuritalo Tempon saunaosasto. Osoite on Mikonkatu 23, käynti sisäpihan puolelta. Koulutuspäivän kesto on klo 9-16.

Koulutuksen kesto on 3 lähipäivää sekä materiaaliin tutustuminen etukäteen sekä opitun soveltamista omaan työhön lähipäivien välillä (Lapset puheeksi -keskustelujen käymistä).

 

Kouluttajat
Marja-Leena Bilund, marja-leena.bilund@sivistys.mikkeli.fi
Tiina-Liisa Valtokari, tiina-liisa.valtokari@sivistys.mikkeli.fi

 

Sijaiskulut                   Koulutuksen ajaksi saa ottaa sijaisen, mikäli se on välttämätöntä. Sijaisen oto-/palkkakustannukset on kirjattava Lapset puheeksi -kustannuksiin eli tiliöinti on merkittävä sijaispäätökseen: kust.paikka 2610, erittelykoodi 5301 Lapset puheeksi

  • Google-kalenteri
  • iCalendar
  • Outlook 365
  • Outlook Live

Tiedot

Päivämäärä:
5.05.

Tapahtumapaikka

Kulttuuritalo Tempo
  • « Vuorovaikutuksen ja osallisuuden johtaminen -verkkokoulutus, jakso 3
  • Teemalliset webinaarit (OPH) / Sairaalaopetus ja sairaalaopetuksen konsultaatiopalvelu sekä monialainen yhteistyö »

Metatavu 2020

We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie SettingsAccept All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
SAVE & ACCEPT