Kohderyhmä: Opettajat, varhaiskasvatuksen opettajat ja opiskeluhuollon henkilöstö
Systemaattisesti työrauhaa tukevilla toimintatavoilla voidaan merkittävästi parantaa työrauhaa. Tällaisten tutkimusnäyttöön perustuvien menetelmien käyttö käyttäytymisen ohjaamisen keinona on toistaiseksi ollut suomalaisissa kouluissa ja varhaiskasvatuksessa suhteellisen vähäistä.
Ryhmänhallintaa parantavat menetelmät voivat olla joko yksilöllisen käyttäytymisen tuen menetelmiä (esim. Teacher Classroom Management -ryhmähallintamenetelmä eli TCM) tai koko yksikköä tukevia toimintatapoja (esim. School Wide Positive Behavior Support eli SWPBS, Suomessa toteutettu nimellä ProKoulu/ProVaka). Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen kehityspäällikkö Kati Granlund kertoo esimerkin TCM- ryhmänhallintamenetelmän jalkauttamisesta kouluun ja varhaiskasvatukseen osana Turun Yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen ja Itlan yhdessä kehittämää käytösongelmien hoitomallia. THL:n erikoistutkija Piia Karjalainen ja Itlan projektikoordinaattori Ninnu Koskenalho esittelevät tutkimukseen perustuvaa materiaalia opettajien ja muun kasvatusalan henkilöstön ryhmänhallinnan tueksi.